Jan Groenendaal

Jan Groenendaal (1965) behaalde in 1996 het professionele bachelor einddiploma HBO Personeel & Arbeid aan Hogeschool De Horst te Driebergen. Aansluitend studeerde hij vier jaar met succes aan de Schumann Hogeschool te Utrecht. Met als hoofdvak orgel en bijvak piano volgde hij hier de opleiding docerend musicus bij o.a. Euwe de Jong en Bert Luytjes.

Voor verdere specialisatie als koor en orkest dirigent volgde hij masterclasses en privéles bij dirigent pedagoog drs. Eduart Nieland te Gorinchem

Op jonge leeftijd ontving hij zijn muzieklessen bij muziekschool Smit te Weesp,  Henk van Zonneveld te Hilversum, John Propitius te Barneveld, Marcel van de Ketterij te Apeldoorn en Ton van der Horst te Hilversum.

Muziekpraktijk
Al meer dan 20 jaar is hij actief als muziekleraar klassiek orgel, piano, zang en keyboard in zijn eigen muziekpraktijk, dirigeert hij verschillende koren en combo’s en wordt hij veel gevraagd als organist, pianist muziekadviseur.

Vanaf 16 jarige leeftijd is hij benoemd als vaste organist van het majestueuze Bätz orgel in de grote of Laurens kerk Weesp,  het Flentrop orgel in de grote kerk Loenen a|d Vecht en in de Hervormde Kerk van Kockengen (Breukelen).

Daarnaast beleeft Jan veel plezier bij het het enthousiasmeren van muziekliefhebbers.

Musici coachen
Zijn kracht ligt in het coachen van beroeps-/amateur-musici die onzekerheid en persoonlijke belemmeringen als hindernis ervaren.
Ingrijpende gebeurtenissen in het persoonlijk leven kunnen daar debet aan zijn. Zijn sociale academische achtergrond komt hierbij uitstekend van pas.

CD

Van zijn spel als organist verschenen solo-albums uit de Laurens kerk te Weesp, Dorpskerk te Loenen a|d Vecht en de Martini kerk te Bolsward.

Bron: https://www.groenendaal-music.nl/over-ons/

 

===========================================================

Oude dirigent:

Een aantal prangende vragen aan Arnoud Hobbel,  oud dirigent van Rejoice tot Juli 2019:


ArnoudHobbel
Wat drijft jou om wekelijks met zoveel passie ons koor te leiden?


Het gaat voornamelijk om twee dingen. Ten eerste bestaat er enorm veel waardering vanuit het koor en onderling is er een gezellige en ontspannen sfeer (dat ontspannen wordt wel eens een beetje gespannen vlak voor een groot optreden, maar dat is alleen maar goed voor de concentratie). Dat geeft bij mij een stukje zekerheid en ruimte om voor het koor te staan en het is natuurlijk geweldig gezellig.
Ten tweede begin ik meestal aan een stuk met een zeker idee in mijn hoofd hoe het moet gaan klinken. Dan moet je met het koor de noten gaan repeteren en dat is een soort technische taak van een dirigent maar veel belangrijker (en leuker in een repetitie) is om dat beeld over te brengen. Soms is dat makkelijk, soms extreem moeilijk, maar als de knop om gaat dan voel en hoor je ineens een geweldige respons van het koor en dat is echt een kick.



Wat is jouw favoriete muziekstuk uit het repertoire van Rejoice?

Ik heb een zwak voor nummers van John Rutter en 'Look at the world' staat dan ook wel hoog in de lijst, maar ik denk dat na ons jubileum concert 'Thank You' altijd op nummer 1 blijft staan.


Waarom dirigeer je niet met een stokje?

Het is niet echt een keuze: het is een beetje zo gegroeid. Persoonlijk vind ik het nu prettiger zonder stokje omdat ik dan één extra hand over heb om mee te gebaren.



Heb je, naast het dirigeren van Rejoice, nog andere passies?

Ik speel nog graag piano en dan het liefst meespelen met andere koren. Bij een orkest of zelf in m'n eentje is natuurlijk ook leuk maar mijn hart ligt bij de koormuziek. En ik heb het grote geluk dat ik van mijn andere hobby, programmeren, mijn beroep heb kunnen maken.



Waar haal jij je inspiratie vandaan ?

Het meest directe gevoel voor muziek krijg ik altijd bij het 'live' horen van een stuk. Dan kan je ook het plezier zien in het muziek maken en voel je alles ook beter aan. Je kunt dan echt enthousiast worden om een stuk te gaan uitvoeren.
Bij de muzikale beeldvorming voor een stuk probeer ik altijd een visuele voorstelling te maken waarvan ik kan afspiegelen hoe het moet klinken. Daarvoor put ik uit eigen ervaringen die op mij een bepaalde indruk maakten. Andersom werkt het ook: als ik me in bepaalde situaties of omgevingen bevind dan hoor ik automatisch de muziek (ook wel eens stukken van Rejoice) in mijn hoofd.



Wat is jouw ambitie met Rejoice?

Een volgende jubileumconcert!



Wie helpt jou in je ontwikkeling als dirigent?

Om ervaring op te doen maak ik het liefst repetities van andere dirigenten mee zodat ik kan zien hoe zij bepaalde zaken aanpakken (als pianist heb ik gelukkig geen gebrek aan zulke gelegenheden). De leuke en handige truukjes kun je altijd beter goed afkijken dan zelf het wiel weer proberen uit te vinden.
Het is ook goed om met andere muzikanten (koorleden of onze pianist of wie dan ook) te praten zodat te weten komt hoe andere mensen muziek aanvoelen en hoe hun hersenen werken: daar kan je dan later beter bij aansluiten zodat de communicatie beter verloopt.